در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت؛

خودکفایی کشور در تولید دستگاه فرماسیون باتری های سرب اسیدی

مشهد- برای نخستین بار در کشور به دست دانشمندان جوان ایران اسلامی دستگاه فرماسیون باتری های سرب اسیدی با فن آوری IGBT بوی سازی شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم رونمایی از دستگاه فرماسیون باتری های سرب اسیدی با فن آوری IGBT در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سردار سرتیپ پاسدار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهندس سید مصطفی هاشمی گلپایگانی مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی و دکتر جواد انفرادی ریاست پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

رئیس پژوهشکده هوا خورشید در این مراسم گفت: دستگاه فرماسیون باتری جهت شارژ و دشارژ باتری های سربی اسیدی بوده که قبلا نمونه های آن جهت خطوط تولید باتری از خارج از کشور خریداری می شد.

جواد انفرادی افزود: این دستگاه شامل 6 یونیت 20کیلوواتی بوده که هر یونیت آن به صورت مجزا قابلیت شارژ و دشارژ 3 الی 20 عدد باتری 12 ولتی را دارند.

وی تصریح کرد: استفاده از اینورتر متصل به شبکه با ظرفیت 40 کیلووات،  یکی از قسمت های منحصر به فرد در این دستگاه به شمار می آید که قادر است در زمان هایی که ولتاژ لینک DC افزایش می یابد انرژی را از باتری ها به شبکه انتقال دهد. علاوه بر این واسط کاربری طراحی شده برای این دستگاه امکان اعمال هر نوع برنامه فرماسیون برای انواع باتری های تولیدی را فراهم می آورد.

رئیس پژوهشکده هوا خورشید خاطرنشان کرد: در طراحی اینورتر متصل به شبکه این دستگاه همه استاندارد های اتصال به شبکه توزیع رعایت شده و از جمله مشخصات فنی آن می توان به THD پایین جریان تزریقی به شبکه و راندمان بالا اشاره نمود. بر خلاف دستگاه های فرماسیون تریستوری (SCR)، جریان شارژ و دشارژ باتری دارای حداقل ریپل بوده که این موضوع از افزایش سریع دمای باتری جلوگیری کرده و سبب کاهش زمان شارژ باتری ها در فرآیند فرماسیون خواهد شد.

شایان ذکر است این دستگاه به سفارش کارخانه صبا باتری در مدت زمان 18 ماه در پژوهشکده هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد طراحی و ساخته شده است.

IMG 2254 

IMG 2255 

 IMG 2296

IMG 2300

IMG 2308

IMG 2330

IMG 2334