wind energy

 

دفتر طراحی توربین بادی پژوهشکده هواخورشید، با بیش از 10 سال تجربه در زمینه طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری توربین های بادی، توانسته است به تکنولوژی رده اصلی توربین های بادی جهان (پیکربندی PMG) دسترسی پیدا کند و پیوسته در این مسیر گام بردارد. اعتقاد مرکزی در این دفتر بر آن است که فناوری یک مقوله وارداتی نیست بلکه ساختنی است. از اینرو صرفا به مونتاژ محصولات آماده شرکت های دیگر پرداخته نشده بلکه سعی شده است با اعتماد به نفس دست به طراحی برده شود و اقدام به نمونه سازی گردد. بحمدالله در حال حاضر توانمندی این دفتر طراحی تا توربین های ظرفیت متوسط (زیر یک مگاوات) پیش رفته و نمونه توربین هایی با توان 1، 3، 100 و 250 کیلووات ساخته و نصب شده اند. امید است که با تکمیل مسیر پیموده شده، به ظرفیت های مگاواتی دستیابی گردد.

CaptureWIND1

 چنانچه ذکر شد، توانمندی توسعه یافته در پژوهشکده هواخورشید، طیف کامل قابلیت های مرتبط با تکنولوژی توربین بادی را شامل می شود که عبارتند از: طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری توربین های بادی. در اینجا سعی شده است بصورت مختصر به معرفی قابلیت های پژوهشکده در هر یک از موارد فوق پرداخته شود.

 

طراحی توربین بادی:

طراحی توربین بادی، به عنوان قلب توانمندی های تکنولوژی توربین بادی تلقی می شود. در واقع همه قابلیت های دیگر پژوهشکده، ریشه در این توانمندی مهم دارند. توضیح مختصر اینکه، طراحی توربین بادی شامل طراحی پره ها، سیستم انتقال قدرت، سیستم الکترونیک قدرت، مکانیزم های کمکی مختلف، سیستم کنترل و مانیتورینگ و نهایتا برج و فونداسیون می شود. طراحی همه این موارد برای یک توربین بادی بطور کامل در پژوهشکده هواخورشید قابل انجام است و دانش فنی هر بخش توسط تیم طراحی کسب شده است.

CaptureWIND2

 

ساخت توربین بادی:

ساخت یک محصول مهندسی را به هیچ وجه نمی توان از طراحی آن تفکیک نمود. در واقع چرخه طراحی یک محصول تنها زمانی تکمیل می گردد که منتهی به ساخت آن محصول شود. پژوهشکده هواخورشید با آگاهی از فلسفه فوق، اقدام به ساخت توربین های بادی در ظرفیت های مختلف نموده است و در این مسیر علاوه بر تامین زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز، به تربیت نیروی انسانی متخصص نیز پرداخته است.

یک نکته قابل توجه در این زمینه، ساخت پره بطور کامل در پژوهشکده هواخورشید می باشد که مهمترین جزء هر توربین بادی محسوب می شود.

CaptureWIND3

 CaptureWIND4

 CaptureWIND5

 

نصب توربین بادی:

 نصب ماشین آلات سنگین، از مهارت های اساسی مهندسی محسوب می شود و نیازمند محاسبات و تحلیل های مخصوص به خود است. پژوهشکده هواخورشید در این زمینه کارنامه ارزنده ای دارد و علاوه بر خودکفایی در نصب توربین های خود، در پروژه های نصب توربین های مگاواتی شرکت های دیگر نیز مشارکت داشته است (توربین های XEMC و Nordex به ترتیب در سایت های بینالود و خواف).

 

CaptureWIND6

 CaptureWIND7

 

 راه اندازی توربین بادی:

در حوزه تکنولوژی توربین بادی، راه اندازی (Commissioning) به تنهایی یک توانمندی بسیار ارزشمند تلقی می شود. پژوهشکده هواخورشید قادر است، به پشتوانه تجربه عمیق خود در این صنعت، خدمات قابل توجهی در بخش راه اندازی به شرکت های بهره بردار انرژی بادی ارائه دهد.

 

CaptureWIND8

 

بهره برداری توربین بادی:

یک بهره برداری موفق توربین بادی، به شدت وابسته به برنامه ریزی دقیق بازدیدهای دوره ای و تعمیر و نگهداری ماشین می باشد. پژوهشکده هواخورشید بواسطه اینکه بهره بردار توربین های نمونه خود بوده است تجربه قابل توجهی در این بخش دارد.

علاوه بر موارد فوق، دفتر طراحی توربین بادی تجربه منحصربفردی در ثبت و تحلیل داده توربین دارد. اهمیت موضوع اخیر از این حیث است که اولا برای بهبود و بهینه سازی سیستم کنترل مورد استفاده قرار می گیرد و ثانیا می تواند منتهی به تکنولوژی تعمیر و نگهداری پیشگویانه (PdM) شود که از گرایش های مسلم آینده مهندسی بشمار می رود. پژوهشکده هواخورشید قدم های مهمی در این بخش برداشته است و شاید به جرات بتوان گفت تنها بازیگر این حوزه در زمینه توربین های بادی در کشور است.

CaptureWIND9

CaptureWIND91

CaptureWIND92

چارت سازمانی دفتر طراحی توربین بادی پژوهشکده هواخورشید:

هم اکنون دفتر طراحی توربین بادی با پشتوانه کارشناسان خبره از تمام رشته های مهندسی با بیش از یک دهه تجربه، دانش بنیان ترین گروه طراحی توربین بادی در کشور بوده و دارای چارت سازمانی زیر می باشد:

CaptureWIND93

 

 دفتر طراحی توربین بادی، دارای آزمایشگاه میدانی توربین بادی در سایت بادی بینالود، آزمایشگاه شبیه ساز توربین های بادی(HIL)  در محل دفتر مرکزی پژوهشکده هوا خورشید، آزمایشگاه آزمون استاتیکی و خستگی پره توربین بادی، آزمایشگاه آنالیز مودال و کارگاه نمونه سازی پره های توربین بادی می باشد.