eco

 

معرفی:

گروه مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد از اوایل سال 1400 فعالیت خود را آغاز نمود و به چارت سازمانی پژوهشکده هوا خورشید اضافه گردید. گروه مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی با هدف شناسایی، امکان سنجی، فرهنگ سازی و بکارگیری توانمندی­ها و ظرفیت­های موجود در سطوح شهری و استانی کشور و نیز فعال­سازی ظرفیت­ها و پتانسیل­های بالقوه موجود به ویژه از لحاظ سرمایه­های انسانی شکل گرفته است تا بتواند در سایه پروژه­ها و طرح­های آینده پژوهشی و تحلیل استراتژیک خود از همت و دانش اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و کارآفرینان بهره گرفته و ذهنیت آنان را به سمت موضوعات مغفول مانده در حیطه­های حائز اهمیت و دارای اولویت­ راهبردی کشور از جمله فرهنگ­سازی مصرف انرژی و بهره­گیری از انرژی­های تجدیدپذیر رهنمون و رهسپار بسازد.

 

مقدمه:

بهینه ­سازی و مدیریت مصرف انرژی از مضامین مهم در صنعت انرژی برشمرده می­شود. منظور از این مهم، انتخاب و در نظر گرفتن الگوها و بکارگیری رویکردها و روش­هایی در مصرف درست انرژی است که از لحاظ جوامع اجتماعی مورد پسند باشد و مسیر آن به دوام انرژی و پویایی جامعه منجرب بگردد. بهینه سازی و فرهنگ­سازی مصرف انرژی به دلایلی ضروری است که از این بین می­توان به کاهش هزینه­ها و صرفه جویی اقتصادی، جلوگیری از استفاده­ی بی­رویه از انرژی­های فسیلی با توجه به محدودیت منابع انرژی و کاهش گازهای گلخانه­ای و کاستن آثار مخرب محیط زیستی اشاره نمود.

از سویی دیگر، اقتصاد انرژی قدرت تولید، توزیع و مصرف بهینه را در بر می­گیرد. اینکه با چه هزینه­ها و تجهیزاتی به امر تولید انرژی پرداخته شود و نیز با چه سیاست­ها و راه­­حل­هایی این انرژی تولید شده به درب محل مصرف برسد مهم است. همچنین در نهایت مصرف­کننده نهایی باید با چه سیاست­های تبعیض قیمتی تعرفه­ای (برای مشترکین خانگی و تجاری) بهایی را بپردازد، همگی در اشراف و حیطه علم اقتصاد انرژی گنجانده می­شود. از طرفی نیز، منابع تجدیدناپذیر با سوءبرداشت بشر از آن در حال هشدارهایی برای تمام شدن در آینده­ای نزدیک است. اینجاست که علم اقتصاد خودنمایی می­کند و نشان می­دهد که باید به چه نحوی این منابع کمیاب تخصیص داده شوند. همچنین برای منابع تجدیدپذیر نیز علم اقتصاد می­تواند با محاسبة هزینة تمام‌شده (به‌عنوان‌مثال برپایی یک توربین بادی یا یک سایت صفحات خورشیدی)، امکان­سنجی و آینده پژوهشی­های مربوطه نقشی بارز ایفا نماید.

 

چشم اندازها:

1-مرجع علمی ارائه راه‌حل‌های جایگزین سوخت‌های فسیلی

2- مرجع تحلیل اقتصادی جامع انرژی در سطح کشور و منطقه

3- مرجع علمی در زمینه بهینه‎‌سازی انرژی با رویکرد اقتصادی در کشور

4- مشارکت و مشاوره در برنامه‌ریزی و سیاست‌گزاری‌های انرژی کشور در سطح کلان

5- پایگاه مرجع در زمینه کسب اطلاعات و داده­های تخصصی انرژی (به ویژه تجدیدپذیر) و محیط زیست

 

اهداف و مأموریت­های سازمانی:

1- تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در زمینه مدیریت انرژی

2- بازاریابی، شناسایی و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی فرصتهای صرفه‌جویی و بهره‌وری انرژی در بخش صنعت و ساختمان

3- تدوین برنامه‌ی ممیزی انرژی و پایه‌گذاری سیستم بهره وری انرژی همراه با ایجاد پایگاه داده‌های انرژی برای ذی نفعان

4- تربیت نیروی انسانی در کنار اشتغال‌زایی برای نیروی‌های فنی و متخصص

5- ارائه راه‌کار برای کاهش مصرف و فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن

6-ارتقاء امنیت انرژی

7- ارائه انرژی‌های جایگزین سوخت فسیلی با توجه به مباحث اقتصادی و زیست محیطی

 

نقاط قوت، ضرورت و اهداف:

1- پرداختن به ابعاد اقتصادی در تجزیه­و­تحلیل‌های مربوطه

2- روی آوردن به حمل و نقل هوشمند در سطوح شهری

3- بسترسازی و دستیابی به اهداف رفاه، اشتغال و قدرت ملّی

4- نقش کلیدی مدل‌های اقتصادی در افزایش بهره‌وری بخش انرژی

5- گسترش و اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر

6- توجه به بحث آینده پژوهی بخش امنیت و بهره‌وری انرژی در کشور

7- کاهش میزان آلاینده‌های مخرب زیست محیطی و مبارزه با پدیده گرم شدن کره زمین

8- توسعه بخش مطالعات کاربردی مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی درون سازمانی و برون سازمانی (به صورت طرح های پژوهشی با سایر سازمان ها و طرح‌های ستاپ)