Advanced Materials11

معرفی

گروه مواد پیشرفته و معدن با هدف ارائه توانمندی­‌ها و ظرفیت­‌های موجود در منطقه شمال شرق کشور بالاخص دانشگاه فردوسی مشهد و نیز فعال­سازی ظرفیت­‌های بی­‌نظیر کشور از نظر نیروی انسانی تحصیل‌کرده تاسیس گردیده است تا بتواند اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و کارآفرینان را به سمت موضوعات مغفول در حوزه­‌های اولویت­‌دار و چالش‌­های راهبردی کشور در حوزه­‌های مواد پیشرفته، معدن و بازیافت مواد رهنمون سازد.

ماموریت

گروه مواد پیشرفته و معدن با به­ کارگیری نیروهای متخصص و مجرب و از طریق شبکه­ سازی بین محققان دانشگاهی و نیازهای صنعتی در راستای پیاده­ سازی و تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان گام بر می­ دارد. انجام مطالعات و تحقیقات تئوری و تجربی، بررسی امکان­ سنجی و بهینه­ سازی  طرح­های اولویت­دار کشور در مقیاس­ های آزمایشگاهی و اجرای نیمه صنعتی آن­ها از اهداف تاسیس گروه­ می­ باشد.

عمده فعالیت­های گروه مواد پیشرفته و معدن به سه بخش تقسیم می­شود:

1- مواد پیشرفته: این بخش شامل موارد زیر است.

طراحی و ساخت الکترولیت باتری های لیتیوم، اجرای زیر ساخت ­های مربوط به تهیه الکترولیت باتری لیتیوم، بومی­ سازی قطعات پلیمری به کار رفته در ساخت باتری، طراحی و ساخت سپراتور باتری، ساخت قطعات کامپوزیتی باتری، بازیافت قطعات پلیمری باتری.

2- معدن: این بخش شامل موارد زیر است .

ارزیابی پتانسیل­ های معدنی با محوریت عناصر به کار رفته در ساخت انواع باتری­ ها، مطالعات کانی شناسی و پترولوژی معادن، انجام مطالعات زمین آماری و تحلیل ریسک، تفسیر داده­ های ژئوفیزیکی و انجام مدلسازی ­ها در اکتشاف، طراحی و محاسبات شبکه­ های حفاری و آتشباری معادن روباز، تحلیل ساختارهای تکنوتیکی و نحوه ارتباط آن­ها با ناحیه کانی­زایی.

3- بازیافت و استحصال مواد: این بخش شامل موارد زیر است.

استحصال عناصر به کار رفته در ساخت انواع باتری ­ها از منابع اولیه و ثانویه، افزایش زنجیره ارزش در زمینه استحصال و بازیافت، استحصال عناصر نادر، اجرای پروژه­ های تغلیظ از پتانسیل­های معدنی، بررسی و معرفی آلیاژهای جایگزین به کار رفته در ساخت باتری­ها با هدف کاهش وزن.