معرفی:
گروه مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد از اوایل سال 1400 فعالیت خود را آغاز نمود و به چارت سازمانی پژوهشکده هوا خورشید اضافه گردید. گروه مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی با هدف شناسایی، امکان سنجی، فرهنگ سازی و بکارگیری توانمندیها و ظرفیتهای موجود در سطوح شهری و استانی کشور و نیز فعالسازی ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه موجود به ویژه از لحاظ سرمایههای انسانی شکل گرفته است تا بتواند در سایه پروژهها و طرحهای آینده پژوهشی و تحلیل استراتژیک خود از همت و دانش اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و کارآفرینان بهره گرفته و ذهنیت آنان را به سمت موضوعات مغفول مانده در حیطههای حائز اهمیت و دارای اولویت راهبردی کشور از جمله فرهنگسازی مصرف انرژی و بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر رهنمون و رهسپار بسازد.
مقدمه:
بهینه سازی و مدیریت مصرف انرژی از مضامین مهم در صنعت انرژی برشمرده میشود. منظور از این مهم، انتخاب و در نظر گرفتن الگوها و بکارگیری رویکردها و روشهایی در مصرف درست انرژی است که از لحاظ جوامع اجتماعی مورد پسند باشد و مسیر آن به دوام انرژی و پویایی جامعه منجرب بگردد. بهینه سازی و فرهنگسازی مصرف انرژی به دلایلی ضروری است که از این بین میتوان به کاهش هزینهها و صرفه جویی اقتصادی، جلوگیری از استفادهی بیرویه از انرژیهای فسیلی با توجه به محدودیت منابع انرژی و کاهش گازهای گلخانهای و کاستن آثار مخرب محیط زیستی اشاره نمود.
از سویی دیگر، اقتصاد انرژی قدرت تولید، توزیع و مصرف بهینه را در بر میگیرد. اینکه با چه هزینهها و تجهیزاتی به امر تولید انرژی پرداخته شود و نیز با چه سیاستها و راهحلهایی این انرژی تولید شده به درب محل مصرف برسد مهم است. همچنین در نهایت مصرفکننده نهایی باید با چه سیاستهای تبعیض قیمتی تعرفهای (برای مشترکین خانگی و تجاری) بهایی را بپردازد، همگی در اشراف و حیطه علم اقتصاد انرژی گنجانده میشود. از طرفی نیز، منابع تجدیدناپذیر با سوءبرداشت بشر از آن در حال هشدارهایی برای تمام شدن در آیندهای نزدیک است. اینجاست که علم اقتصاد خودنمایی میکند و نشان میدهد که باید به چه نحوی این منابع کمیاب تخصیص داده شوند. همچنین برای منابع تجدیدپذیر نیز علم اقتصاد میتواند با محاسبة هزینة تمامشده (بهعنوانمثال برپایی یک توربین بادی یا یک سایت صفحات خورشیدی)، امکانسنجی و آینده پژوهشیهای مربوطه نقشی بارز ایفا نماید.
چشم اندازها:
1-مرجع علمی ارائه راهحلهای جایگزین سوختهای فسیلی
2- مرجع تحلیل اقتصادی جامع انرژی در سطح کشور و منطقه
3- مرجع علمی در زمینه بهینهسازی انرژی با رویکرد اقتصادی در کشور
4- مشارکت و مشاوره در برنامهریزی و سیاستگزاریهای انرژی کشور در سطح کلان
5- پایگاه مرجع در زمینه کسب اطلاعات و دادههای تخصصی انرژی (به ویژه تجدیدپذیر) و محیط زیست
اهداف و مأموریتهای سازمانی:
1- تدوین برنامهها و سیاستهای کلان در زمینه مدیریت انرژی
2- بازاریابی، شناسایی و امکانسنجی فنی و اقتصادی فرصتهای صرفهجویی و بهرهوری انرژی در بخش صنعت و ساختمان
3- تدوین برنامهی ممیزی انرژی و پایهگذاری سیستم بهره وری انرژی همراه با ایجاد پایگاه دادههای انرژی برای ذی نفعان
4- تربیت نیروی انسانی در کنار اشتغالزایی برای نیرویهای فنی و متخصص
5- ارائه راهکار برای کاهش مصرف و فرهنگسازی در زمینه مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی آن
6-ارتقاء امنیت انرژی
7- ارائه انرژیهای جایگزین سوخت فسیلی با توجه به مباحث اقتصادی و زیست محیطی
نقاط قوت، ضرورت و اهداف:
1- پرداختن به ابعاد اقتصادی در تجزیهوتحلیلهای مربوطه
2- روی آوردن به حمل و نقل هوشمند در سطوح شهری
3- بسترسازی و دستیابی به اهداف رفاه، اشتغال و قدرت ملّی
4- نقش کلیدی مدلهای اقتصادی در افزایش بهرهوری بخش انرژی
5- گسترش و اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف انرژیهای تجدیدپذیر
6- توجه به بحث آینده پژوهی بخش امنیت و بهرهوری انرژی در کشور
7- کاهش میزان آلایندههای مخرب زیست محیطی و مبارزه با پدیده گرم شدن کره زمین
8- توسعه بخش مطالعات کاربردی مدیریت مصرف و اقتصاد انرژی درون سازمانی و برون سازمانی (به صورت طرح های پژوهشی با سایر سازمان ها و طرحهای ستاپ)